Home > IT-Blog > Retail zet de puntjes op de i met Azure Stack HCI

Smart Retail e-book


Wil je alle voordelen van Hyperconverged Infrastructure voor retail leren kennen in een handig e-book vol praktische informatie rond HCI en smart retail?

Download ons ebook

 

Retail zet de puntjes op de i met Azure Stack HCI

Retail zet de puntjes op de i met Azure Stack HCI

Waarom retail business kiezen voor Hyperconverged Infrastructure

Hyperconverged Infrastructure. Het is niet voor iedereen een dagdagelijkse term.

Toch kennen IT-managers het potentieel van HCI voor de IT-infrastructuur van de retailbedrijven waarvoor ze werken. In deze blog lees je de voordelen van HCI voor de detailhandel en kom je te weten waarom Azure Stack HCI de beste keuze is.

  
 

Wat betekent HCI en wat zijn de voordelen?

Om te begrijpen welke positieve impact HCI op een retailbedrijf heeft, leggen we je eerst uit wat we precies onder HCI verstaan.
 

Hyperconverged Infrastructuur: wat zit er in een naam?

We omschrijven Hyperconverged Infrastructure of HCI als een op software gedefinieerd IT-infrastructuurkader dat rekenkracht, opslag en netwerkcomponenten integreert in een enkel, verenigd systeem. Om die definitie goed te begrijpen, ontrafelen we de verschillende onderdelen ervan:

  • HCI is op software gedefinieerd - Dat betekent dat HCI op software steunt om onderliggende hardware te beheren. Het grote voordeel ten opzichte van traditionele systemen die louter op hardware werken is dan ook de grote mate van flexibiliteit die HCI biedt.
  • HCI biedt enorme rekenkracht - Rekenkracht verwijst hier naar de verwerkingskracht van HCI. Die levert het via servers of virtuele machines (VM's). In HCI maken zogenaamde ‘rekenbronnen’ deel uit van het geïntegreerde systeem. Dit zorgt ervoor dat het eender welke applicatie en workload aankan.
  • HCI concentreert zich op opslagcapaciteit - In een HCI zitten ‘opslagbronnen’ allemaal in dezelfde infrastructuur. In de vorm van traditionele harde schijven (HDD's), solid-state drives (SSD's) of andere opslagtechnologieën. Door opslag te integreren, elimineert HCI de behoefte aan aparte opslagnetwerken (SAN's) of opslagapparaten die aan een netwerk zijn gekoppeld (NAS).
  • Verschillende netwerkcomponenten - Onder netwerkcomponenten verstaan we - in de context van HCI - onder andere switches, routers en netwerkinterfaces. Die maken deel uit van de HCI-oplossing.  Het zijn componenten die de communicatie tussen de verschillende delen van de infrastructuur en de externe netwerken of apparaten vergemakkelijken.
  • Een enkelvoudig, verenigd systeem - Dit betekent dat de rekenkracht, opslag en netwerkcomponenten worden beheerd en gecontroleerd via een enkele interface of beheerplatform. Dat zorgt voor een heel overzichtelijke IT-omgeving.

  
Kortom: het grote voordeel van HCI zit in de schaalbaarheid die het biedt zonder in te boeten op prestaties op vlak van verwerkingskracht, opslag en netwerkcapaciteit.

Net omdat het wordt aangedreven en beheerd door software, zijn de mogelijkheden om de efficiëntie van je organisatie te verbeteren eindeloos. 

HCI, niks dan voordelen voor ambitieuze bedrijven

Door rekenkracht, opslag en netwerkcapaciteit samen te brengen in één enkel platform, biedt HCI verschillende voordelen:
 
  1. Makkelijker te beheren - In één enkele interface of dashboard krijg je een overzicht van alle aspecten van de IT-infrastructuur. Hierdoor verminder je de complexiteit van de infrastructuur en de operationele overheadkosten.
  2. Enorm schaalbaar - Heb je meer capaciteit nodig of voldoet de verwerkingskracht van je infrastructuur niet meer, voeg je makkelijk nodes of knooppunten toe aan je HCI-oplossing. Dat is veel makkelijker dan het opschalen van traditionele datacenteromgevingen.
  3. Efficiëntie troef - Betere samenwerkingen tussen componenten, optimalisatie van resources en betere prestaties van je IT-infrastructuur. Allemaal dankzij de efficiëntie van een geïntegreerde HCI-oplossing.
  4. Kostenbesparend - Enerzijds heb je veel minder kosten die gepaard gaan met de aankoop van hardware-componenten en het onderhoud ervan. Anderzijds verlagen ook de beheerkosten en overhead door te werken in een HCI-omgeving.

 

HCI: stuwende kracht voor de retailsector

De voordelen van HCI die je hierboven leerde kennen, zijn voor retailbedrijven cruciaal. Onderstaande voorbeelden schetsen een concreet beeld van de grootste pluspunten van HCI voor de detailhandel.
 
  • Alle filialen centraal beheren
Eenvoudig te beheren IT-systemen die je makkelijk aanpast naargelang behoeften en veranderingen in de markt, geven je de mogelijkheid om op en af te schalen wanneer het nodig is. Dat doe je via een centrale beheerinterface waar beheerders de volledige infrastructuur overzien vanuit een dashboard. Taken zoals monitoring van prestaties, beheren van opslagcapaciteit en configureren van netwerken gebeuren allemaal vanuit één en dezelfde interface.
 
Retailketens met meerdere winkels op verschillende locaties hebben slechts één IT-team nodig om alle filialen te beheren via één centraal platform. Prestaties van elke afzonderlijke winkel analyseren, middelen toewijzen wanneer het nodig is, of zorgen voor consistente configuraties over alle winkelpunten heen, je IT-team doet het via één centraal beheersysteem.
 
  • Snel inspelen op kansen in de markt
Daarnaast automatiseer je met HCI enorm veel taken rond het aanmaken en implementeren van infrastructuurcomponenten, waardoor je ze sneller en gemakkelijker inzet. Denk aan virtuele machines (VM’s), het aanmaken van opslagvolumes en het configureren van netwerkinstellingen.
Stel dat je een nieuw e-commerceplatform lanceert om online verkopen te ondersteunen. Met HCI maakt je IT-team snel de nodige VM’s aan, wijzen ze opslagbronnen toe voor de database- en webservers, en configureren ze netwerkinstellingen via dezelfde beheersinterface. In geen tijd staat je e-commerceomgeving live en is het volledig operationeel. Zo speelt jouw organisatie snel in op marktopportuniteiten.
 
  • Proactief problemen oplossen
Voor beheerders is het in een HCI-omgeving heel eenvoudig om de gezondheid en de prestaties van de hele infrastructuur in realtime te volgen. Dankzij een solide systeem van waarschuwingen en meldingen zijn ze meteen op de hoogte van eventuele problemen of mogelijke knelpunten. Zo hebben ze direct de informatie in handen om proactief problemen op te lossen.
 
Dat is heel handig tijdens piekperiodes zoals de solden of Black Friday. Zeker online is je IT-omgeving dan bestand tegen verhoogd verkeer zonder prestatieverlies. Dankzij de geïntegreerde monitoring tools in HCI houdt je IT-team de prestaties van het systeem nauwlettend in de gaten en reageren ze snel op eventuele problemen. Een naadloze winkelervaring voor je klanten gegarandeerd!
 
  • Makkelijk data beveiligen
Dankzij de centrale, eenvoudige beheersystemen maakt HCI het makkelijker om configuraties en bedrijfsbeleid consistent door te voeren over je volledige organisatie heen. Dat heeft heel wat voordelen om regels rond beveiliging en wettelijke bepalingen na te leven en configuratiefouten en inconsistenties te vermijden.
 
Als retailbedrijf werk je constant met de persoonlijke gegevens of betaalinformatie van klanten. HCI maakt het je IT-teams gemakkelijk om een betrouwbaar beveiligingsbeleid te implementeren en te handhaven. Voorbeelden zijn encryptieprotocollen en toegangscontroles over alle filialen en online platforms heen. Dit zorgt ervoor dat klantgegevens veilig blijven en voldoen aan voorschriften zoals de AVG.
 
  • Snel opschalen zonder grote kosten
Is je retailorganisatie in volle groei? Dan groeit je IT-infrastructuur met je mee. Tenminste, als je in HCI werkt. Dat maakt het namelijk mogelijk om stapsgewijs resources, zoals extra nodes, toe te voegen zonder dat daar grote investeringen of verstorende migraties aan vasthangen.
 
Stel dat je retailzaak onderhevig is aan seizoensgebonden schommelingen in de vraag. Bijvoorbeeld rond de grote vakantie of de feestdagen. In plaats van te investeren in een zware infrastructuur die onderbenut blijft tijdens rustige periodes, start je met een bescheiden implementatie van HCI en voeg je extra nodes toe naarmate de vraag toeneemt.
 
Zo reken je op extra reken- en opslagmiddelen om online verkeersdruk op Black Friday of tijdens de solden op te vangen. Zonder dat je daarvoor moet investeren in nieuwe (dure) hardwarecomponenten of ingrijpende migraties moet ondergaan.
 
  • Opschalen zonder storingen
Naast lagere kosten om op te schalen, garandeert HCI ook dat je geen downtime ondervindt wanneer je meer van je IT-infrastructuur vraagt.  Je lopende operaties worden niet beïnvloed omdat HCI werkt met live migratie en geautomatiseerde workload balancing. Die zorgen ervoor dat applicaties en gegevens toegankelijk blijven tijdens het schalingsproces.
 
Wanneer je je winkelnetwerk en IT-infrastructuur moet uitbreiden om bedrijfsgroei te ondersteunen, voegt je IT-team naadloos nieuwe nodes toe aan je HCI-omgeving zonder de klantbeleving te beïnvloeden door onderbrekingen of storingen. Dat geldt voor aankopen die in de winkel en online gebeuren.
 
  • Middelen dynamisch toewijzen

Met HCI bepaal je zelf welke middelen je inzet. Dat doe je zelfs dynamisch op basis van verschillende workloads en applicaties om prestaties en kostenefficiëntie te optimaliseren.

Retailorganisaties omvatten heel wat verschillende interne processen. Van kassasystemen over voorraadbeheer tot klantgerichte applicaties. In een HCI-omgeving wijs je middelen dynamisch toe op basis van de behoeften van elke workload. Tijdens piekperiodes in online shopping ondersteun je zo de capaciteit om online verkeer op te vangen door andere applicaties tijdelijk terug te schroeven.

 

Geen retail zonder HCI?

De som van al deze voordelen maakt het voor dynamische retailorganisaties quasi onmogelijk om kostenefficiënt te groeien zonder HCI-implementatie. Maar de ene HCI-oplossing is de andere niet. Laat je dus begeleiden door experten voor:
 
  1. een grondige cloud assessment om je huidige IT-infrastructuur in kaart te brengen en je toekomstige behoeften te analyseren,
  2. de gepaste oplossing voor te stellen, waaronder HCI, en
  3. de implementatie van je toekomstige IT-architectuur in goede banen leiden om downtime en storingen te vermijden.
In ons Smart Retail e-book, kom je nog meer te weten over de voordelen van de hybride cloud op basis van Azure Stack HCI voor je retailzaak.
 
Download ons e-book

 


Loading
Contact