Home > Nieuws > IT-transformatie: welke 5 dingen moet je weten?

Filter nieuws op:

16/06/2017 door SpearIT editor

Herken je deze kantoorfrustraties? Het zijn de 5 meestgenoemde frustraties over vergaderzalen bij Proximus SpearIT. Deze zaken waren we beu. Dus gingen we voor een oplossing. Hier vertellen we hoe.

Nieuwsbrief

IT-transformatie: welke 5 dingen moet je weten?

NIgel Moulton Dell EMC CTO Converged Platforms

Wij houden niet zo van dure woorden en vakjargon. Daarom was Nigel Moulton op het Dell EMC Forum in Brussel een verademing. De CTO van Converged Platforms bij Dell EMC zit geregeld bij IT- managers en bracht een heldere visie over hoe je IT-afdeling moet veranderen om je digitale transformatie mogelijk te maken.

Hieronder de 5 dingen die je moet onthouden:

1. De toekomst is aan apps en sensoren

Mainframes en client-serverarchitectuur hebben gezorgd voor automatisering en dus een technologische revolutie in de 20ste eeuw, maar wie in de 21ste eeuw efficiënt wil werken, doet dat dankzij de cloud. Innovaties gaan er 7x sneller dan binnen bedrijfsmuren.

Je hebt altijd en overal toegang tot je gegevens en met Web 4.0 en ‘the internet of things’ stilaan ook tot al je elektronische toestellen, zowel op het werk als thuis.

Technology Trends

Een voorbeeld: de smartphone integreert alle voordelen van deze evolutie en mag in business-context gerust de innovatie van de eeuw worden genoemd, om twee redenen:

  1. Het succes van de app store: Apps zorgen ervoor dat je je applicaties heel gemakkelijk naar je klanten kunt brengen. Op die manier bepaal je hun customer experience van A tot Z, zelfs als je niet zelf het platform of de software hebt ontwikkeld.
  2. De ontwikkeling van sensoren: Temperatuur, snelheid, aantal stappen, gps-locatie, met wat hulpstukken ook de hartslag en bloedsuikerspiegel … Wat kan een smartphone eigenlijk niet meten? En de kost van de sensoren daalt voortdurend, dankzij schaalvoordelen van wereldwijde productie. Je mag er zeker van zijn dat ze voor een nieuwe digitale revolutie zullen zorgen.

De combinatie van deze twee factoren zorgt ervoor dat je:

  1. heel snel enorme hoeveelheden data kunt verzamelen.
  2. Daar haal je de inzichten uit
  3. om je machines, processen en producten voortdurend te verbeteren.

Zo sluit je zo goed mogelijk aan bij de verwachtingen van je (interne) klanten. Niet bij wat ze zeggen maar wat bij uit hun gedrag blijkt.

2.Kies voor de green code

IT-organisaties werd gevraagd de IT-omgeving voor de business kostenefficiënt te optimaliseren. De blue code-mentaliteit was de driver, door best practices uit te werken en te gaan voor perfectie, zodat er stabiele IT-omgevingen zijn ontstaan.

Vandaag is green code de nieuwe weg om te innoveren, optimaliseren en intelligenter gebruik te maken van de knowhow in je bedrijf.

Trial and error komt in de plaats van perfectie. Want uit je fouten leer je het meest. Wie enkel nieuwe applicaties wil lanceren als ze perfect zijn, zal keer op keer achter de feiten aanhollen. Goed is goed genoeg, als het maar snel gaat. IT kan trouwens de business haar agile praktijken bijbrengen. Dat zal de organisatie ten goede komen.

Het zijn de green coders die je business zullen vooruitstuwen door heel snel en flexibel in te spelen op nieuwe trends en op de verwachtingen van je klanten.

Evolutie van blue code naar green code in IT

Uiteraard heb je nog steeds stabiele applicaties en platformen nodig om je business draaiende te houden, maar die vind je ook bij externe partners. Het internet is een mooi voorbeeld daarvan. Elke gebruiker beschouwt het als vanzelfsprekend dat hij een snelle en stabiele internetverbinding heeft, ook draadloos in de trein of aan de rand van het zwembad op vakantie.

Zorg ervoor dat je eigen IT-mensen kunnen green coden, want dat is de ziel van je bedrijf, en besteed het blue coden uit, aan ons bijvoorbeeld ;-)

Een voorbeeld van succesvolle green coders? Spotify. Bij de start meteen doodverklaard door heel wat toonaangevende bedrijven uit de muziekbranche, vandaag de referentie op het vlak van klantenkennis, distributie en promotie. Dat hebben ze bereikt door hun app voortdurend bij te schaven en door steeds beter in te spelen op de verwachtingen van hun klanten.

3.Het DNA van je software bepaalt je succes

Je applicaties worden steeds belangrijker en bepalen meer en meer hoe succesvol je bedrijf nog zal zijn in de toekomst. Als je je businessproces in goede code kan gieten voor handige self-servicing op platformen die 24/7 bereikbaar zijn, maak je het je klanten heel gemakkelijk om zaken met je te doen. En hoe gemakkelijker ze dat vinden, hoe meer ze dat zullen doen. Goede service is onlosmakelijk verbonden met goed doordachte software.  

Om je business digitaal te transformeren moet je 3 zaken voortdurend op elkaar laten inspelen:

  1. Agile ontwikkeling van je applicaties met voortdurende updates, wat zorgt voor snellere verbetering van je dienstverlening
  2. Nieuwe applicaties en slimme toepassingen die het engagement van je klanten verhogen
  3. Voortdurende data-analyse die zorgt voor nieuwe inzichten over je klanten die je dan weer kunt toepassen op je applicaties.
Software is je DNA

4.Een goede organisatie maakt het verschil

Dirigeer

Vandaag leveren in een businessomgeving verschillende partijen gespecialiseerde diensten. De uitdaging is om hen op elkaar af te stemmen zodat je hen zo efficiënt mogelijk kan inzetten. vraagt wel wat knowhow en ervaring. Proximus SpearIT is op dat vlak de ideale partner om je te ontzorgen op vlak van IT-infrastructuur, deels of helemaal.

Deel

Een andere succesfactor is het beschikbaar stellen van je systemen voor je klanten, via open data, platformen en applicaties, zodat zij er meer mee kunnen doen.

Beslis op maat

En zorg ook voor een hybride, multi-cloud-strategie om je mission critical, general purpose en cloud native applicaties te draaien, intern of extern, afgeschermd of publiek. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen Office 365, general purpose, dat extern in de cloud draait en je eigen ERP of ERP dat afgeschermd intern draait. Wat niet essentieel is voor je business hoef je niet zelf te organiseren, dat is de kernboodschap.

 

5.Evolueren = bevrijden

Waar je technologie relatief gemakkelijk naar je hand kan zetten of inwisselen, is dat met je mensen veel minder het geval. De meeste IT’ers zijn van opleiding blue code. In je veranderingsmanagement zal je hen meer moeten sturen naar agile, wat een andere mindset vraagt. Testgroepen sturen, feedbackrondes organiseren bij klanten, het zou essentieel onderdeel moeten uitmaken van hun takenpakket, zodat ze je applicaties kunnen modelleren op de reële behoeften van de markt.

Hoe krijg je meer tijd?

Om dat te verwezenlijken moeten je mensen meer tijd krijgen en dat kan op twee manieren:

  1. Door een deel van hun werk uit te besteden
  2. Door je applicaties te standaardiseren
  3. Door je IT-infrastructuur te moderniseren zodat die efficiënter draait en minder tijd vraagt van je IT’ers

Voor punt 1 en 3 is Proximus SpearIT een ervaren partner. Voor punt 2 kunnen we je adviseren.

Heb je de juiste tools?

Last but not least moet je er uiteraard ook voor zorgen dat de tools voor je personeel perfect aansluiten bij hun gebruik. Een ontwerper heeft een krachtige pc nodig met een performante grafische kaart en een groot scherm. Een manager een lichte laptop nodig met een krachtige batterij  Een verkoper een handige tablet om vlot door een verkoopspresentatie te bladeren, installateurs best een waterdichte en valbestendige laptop, enz.

De juiste tool voor de juiste medewerker

Je zou verbaasd zijn hoeveel grote bedrijven hetzelfde standaardmateriaal aankopen voor totaal verschillende gebruikers en doeleinden… Proximus SpearIT kan je helpen om de juiste tools te selecteren voor je doelpubliek.

Dus:

Onthoud dit

  1. Haal meer uit apps en sensoren
  2. Word green code
  3. Verbeter je software-DNA
  4. Organiseer en dirigeer
  5. Zorg voor interne tijd en focus via externe dienstverlening

Krijg meer inzichten in je mailbox, schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Je krijgt

  • geen spam, beloofd
  • ICT-cases uit de praktijk
  • interessante inzichten
  • een no-nonsense kijk op ICT-evoluties en nieuwe hypes en buzzwords
  • de mogelijkheid om zelf onderwerpen voor onze specialisten aan te reiken

Nieuwsbrief

Contact